Kategori
September 3, 2021
Jom menyumbang

untuk kelestarian pendidikan ummah bersama Yayasan Pendidikan Hidayah

Kongsi di Media Sosial Anda

Bicara KRI – Perumahan dan Pandemik

Oleh Muhamad Firdaus Ali

September 3, 2021

Beberapa dapatan menarik dari Bicara Khazanah Research Institute – Perumahan dan Pandemik pagi ini.

– Polisi perumahan kita banyak mencakupi kemampuan, tetapi tidak menyantuni komponen kecukupan dan kesesuaian.

– Tidak ada definisi yang spesifik bagi menentukan perumahan berkualiti buat rakyat Malaysia. Standard perumahan yang dibina di pasaran bebas juga berbeza dengan perumahan rakyat yang dibina oleh kerajaan.

– Piawaian perumahan ini kadangkala terjerumus kepada ‘cost-cutting exercise’, bukan bagi mempertingkatkan kesejahteraan penghuni.

Dalam masa yang sama, perumahan yang tidak terjual kekal bertambah. Johor, Penang & Selangor top the chart.

Dr Suraya, Pengarah Penyelidikan KRI menambah, tidak ada guna kita ada integrated database tetapi tidak digunakan sebagai decision making tool. Ini dapat dilihat melalui kesenjangan di antara harga rumah dan median pendapatan penduduk setempat.

Kalau kita lihat tempoh keberhutangan individu, ianya menjadi kian berpanjangan pasca 2010. Sejak 2010 hingga sekarang, tempoh pinjaman mengambil masa 35 tahun untuk diselesaikan.

3 sebab mengapa rumah tidak terjual

1) Rumah berharga rendah sehingga sederhana; harga yang diletak lebih tinggi dan tak selari dengan pendapatan isi rumah, berkepadatan tinggi & jauh dari pusat bandar

2) Rumah berharga sederhana & tinggi; budaya Sell-then-Build menggalakkan pembinaan produk melebihi supply & demand.

3) Permintaan dalam pasaran tak mencerminkan gerakan dalam tangga harta tanah

Ada beberapa solusi yang dicadangkan oleh Khazanah Research Institute berkenaan isu ini;

1) Isu kepadatan, saiz rumah yang kecil dan trend WFH perlu diselesaikan secara lestari, di mana kesejahteraan penghuni perlu diambil kira melalui continuous evaluation & improvement. Dr Suraya bawa contoh di Norway, di mana tujuan rumah adalah ‘delighting the customer’.

2) KRI menekankan kepentingan melindungi golongan ‘sandwich’. Di kala pandemik, golongan ‘sandwich’ ini tidak ada ‘secured tenancy’ sama ada dengan kaedah penyewaan atau pemilikan.

3) Perumahan awam/kos rendah perlu dipelihara secara lestari bagi mengelakkan risiko kesihatan awam.

4) Perlu hentikan trend pemberian pakej pembiayaan perumahan dengan ansuran bulanan yang murah tetapi tempoh hutangnya lama.

5) Menghentikan mismatch of supply and demand. Feasibility studies must be seriously made.

Di penghujung wacana ini, KRI ditanya mengenai apakah saiz standard GFA (Gross Floor Area) yang terbaik. Greg menyebut bahawa tak ada one size fits all punya standard untuk perumahan. Tapi, terdapat keperluan untuk buat nationwide survey, adakah masyarakat tinggal dalam rumah yang sesuai dengan keperluan mereka. Ia boleh muncul dalam beberapa dimensi, seperti – adakah dining space cukup besar untuk keluarga; adakah perumahan yang didiami memenuhi gaya hidup dan budaya setempat. Di sini baru kita dapat figure out solusi bagi ‘standard’ yang kita perlukan.

Terima kasih panel penyelidik KRI atas dapatan ini. Satu usaha yang baik membawakan wacana ekonomi tempatan dalam bahasa ibunda. Ini nota peribadi saya, dan jika ada pembetulan mohon maklumkan.

Ingin berbincang mengenai peluang kerjasama, pembangunan laman web dan perkongsian?

© Muhamad Firdaus Ali.